martes, 20 de marzo de 2012

BONES PRÀCTIQUES 0-3

Després d’observar una varietat de experiències i propostes amb infants de 0-3 anys he de seleccionar les tres que més m’hagin agradat i argumentar perquè he estriat aquestes tres.

La mestra va penjar una sèrie d’experiències i propostes que realitzaven uns infants de edats compreses entre els 0 i els 3 anys. Les propostes eren molt variades però les que a mi més m’han agradat i que seguidament comentaré són: Treball en equip, materials d’experimentació i poder
anar a veure aigua. Totes les propostes les podem trobar a la web de El Safareig.

La primera proposta que he estriat ha estat la de treball en equip, aquesta proposta m’ha cridat molt l’atenció i m’ha agradat molt, ja que mostra que els infants són capaços de treballar en equip i compartir els materials sense l’ intervenció de l’adult en cap moment. Es mostra com materials que normalment són per al joc individual, són utilitzats per dos i per tres infants a la vegada, és a dir, comparteixen el joc tots plegats i gaudeixen tots junts, a més de gaudir del joc amb autonomia, és a dir, sense la necessitat de tenir constantment a un adult al seu costat.

La següent proposta que he estriat és la de materials d’experimentació, en aquesta activitat podem observar com amb materials de la vida quotidiana com poden ser la sorra, farina, arròs, cigrons, aigua..., el nens experimenten i gaudeixen amb llibertat, treballen els sentits, comparteixen moments de joc, realitzen transvasaments, etc. Per preparar aquesta proposta l’educador ha fet una feina d’acondicionament de l’espai i un tria de materials tant estructurats com no estructurats. Amb propostes d'aquest tipus el que aconsegueix el mestre és convidar als nens a investigar, a formular-se preguntes, a fer nous aprenentatges.

Finalment, en la proposta de poder anar a veure aigua podem observar quines són les necessitats dels infants, com resolen ells mateixos els problemes que se’ls hi van plantejant, quins són els seus interessos..., a partir d’aquesta proposta l’educador pot anar observant i prenent nota del que succeeix en aquell petit espai.

Per acabar he de dir que és molt important que l’educador quan està preparant una proposta o una activitat d’experimentació té que tenir molt clar el que vol realitzar i el que vol suscitar en els nens. El seu rol ha de ser de observador i, quan prepara la proposta ha de pensar com incitar als nens ha investigar,manipular, experimentar, per a que d'aquesta manera els nens aprenguin a ser independents i ingeniosos. El mestre en tot moment ha de tenir present a l'infant, per la qual cosa ha de estimular la seva curiositat plantetjant-li nous reptes i, d'aquesta manera, afavorir el desig d'aprendre dels infants.

No hay comentarios:

Publicar un comentario