miércoles, 16 de mayo de 2012

TREBALL DE REFLEXIÓ SOBRE ELS PLANS DE MILLORA


A que ens referim quan parlem  d’un procés de canvi, millora, innovació?

Quan parlem de canvi fem referència a un terme més general, ens referim a qualsevol modificació de la realitat educativa.

En canvi, quan parlem de millora, fem referència a un canvi que ja esta planificat, coordinat i que el centre educatiu l’assumeix, ja que aquest el que cerca és incrementar la seva qualitat, mitjançant modificacions tant en els processos d’ensenyança i aprenentatge, com en els de l’organització del centre.

Finalment, quan parlem d’innovació, fem referència a un procés intencional de canvi educatiu dut a terme per un docent o per un grup de docents. La innovació i la millora son els processos en els quals el professorat ha de centrar la seva atenció, ja que son els que queden a l’abast de la seva acció professional.

Que són les bones pràctiques?

Quan parlem de bones pràctiques en educació estem fent referència a una iniciativa o a un model d’actuació que millora els processos escolars i els resultats educatius dels alumnes. El caràcter innovador d’una bona pràctica es completa per la seva efectivitat.

I els plans de millora?

Un pla de millora no es la manifestació de una intenció de millorar, de canviar per a ser més eficaços, per a donar millor servei als alumnes, de avançar cap a una qualitat total. Un pla de millora no te que ser global, pot abordar aspectes parcials, assolibles en un temps determinat.

Projectes que he trobat a la xarxa:

La veritat és que ha estat difícil trobar a la xarxa plans de millora publicats per les escoles, per aquesta raó només deixo una direcció de la pàgina on he trobat un pla de millora.

Aquí ús deixo l’enllaç de la pàgina:

El que volen millorar a aquesta escola es la poca implicació i participació de diversos sectors de la comunitat educativa en alguns aspectes del centre, i millorar el rendiment escolar i de resultats acadèmics treballant la motivació del alumnat, els hàbits de treball i la implicació dels alumnes i dels pares en l’aprenentatge.

Aquí ús he esmentat molt per damunt els canvis que volen fer per tal de millorar, però si voleu mirar-ho amb calma i tranquil·litat us recomano que entreu a la pàgina i li feu un cop d’ull.

Des de el meu punt de vista el que manca en aquest pla de millora és una avaluació del pla, és a dir, com ho avaluarien, qui l’avaluaria i per a què.

Mapa conceptual:




Els àmbits que per a mi serien aplicables a la “cultura d’una escola infantil”, són les costums, les pràctiques i les normes. Aquestes tres des del meu punt de vista serien les que amb més facilitat es poden cercar i treballar a una escola d’infantil. Si ens fixem en aquestes tres coses i fem un seguiment al centre de quines són les costums que tenen, quines pràctiques es porten a terme i quines normes hi ha establides, a partir d’aquest seguiment i mitjançant un procés molt estudiat podem començar a millorar i a realitzar canvis si fos necessari.

Avaluació:

El pla de millora de l’escola que jo he trobat en cap moment fa referència a alguna activitat o algun instrument que hagin fet servir per a dur a terme una avaluació del seu pla de millora.

De la definició que ens dona Neus Sanmartí  podem dir que, mitjançant l’avaluació, es pot recopilar, recollir i fer un memoràndum de tota la informació obtinguda i valorar si tot el procés que s’ha realitzat ha estat de profit. D’aquesta manera podrem valorar tot el treball realitzat.


No hay comentarios:

Publicar un comentario